tesla 3

Recenzija Tesla Model 3 iz 2024

Kada je Tesla prvi put došao na scenu masovnog tržišta sa modelom S, s pravom je šokirao svet. Ništa slično nije bilo. U to vreme, nijedan drugi električni automobil na planeti nije bio tako dobar, nijedan nije imao ni polovinu dometa koji je imao, i niko nije mogao da ga prati. Trebalo je više od decenije da se mejnstrim brendovi približe modelu S u smislu dometa, performansi i tehnologije. Međutim, konkurenti su konačno sustigli zaostatak, a čak je i Teslin pristupačniji automobil osnovnog nivoa – osveženi Tesla Model 3 Highland iz 2024. – izgubio je sjaj.

Model 3 koji sam vozio bio je automobil sa dva motora sa opremljenim i pretplaćenim sistemom autopilota „Full Self-Driving“. Imao sam samo nekoliko dana sa njim, tako da nisam mogao da ga testiram tako temeljno kao inače. Međutim, mislim da nije trebalo. Shvatio sam suštinu za kratko vreme koje sam imao i moj konsenzus je sledeći: umesto toga kupite Hyundai Ionik 6.

Bilo da se radi o tome što se Elon plaši kritika, ne može da priušti flotu novinara ili jednostavno ne mari, Tesla ne radi automobile za štampu. Posebno se zahvaljujemo dobrim ljudima u Turu, koji su nam platili trodnevni najam. Ako želite da pogledate ovaj model 3 u Njujorku, možete ga pronaći ovde.

Osnove

Još uvek se sećam da sam ostao budan do 2 sata ujutru na istočnoj obali da pokrijem početni događaj lansiranja Tesla Model 3 2017. Tada je to bila velika stvar. Možda nije tako velika stvar kao što je model S bio prvobitno, ali Model 3 je ipak promenio igru. Konačno, polupristupačna električna limuzina iz Tesle koja ne samo da je imala veći domet od konkurencije, već je i koštala manje. Međutim, Tesla je trebalo šest godina da mu da značajna ažuriranja. BMV, Mercedes i Audi – njegovi primarni konkurenti sa unutrašnjim sagorevanjem – bi do tada imali potpuno nove modele. Sada je, međutim, konačno ažuriran i osveženi Model 3 je na mnogo načina bolji od svog prethodnika. Ali i kod drugih je gore.

From the outside, there’s no question that the Model 3 Highland is prettier than the original. Its headlights are slim and sharp, its front end is pointier, and its taillight design is much more upscale. Granted, it still looks like a jelly bean and is incredibly boring to look at in grayscale colors but it’s an improvement over the aging 2017 car. 

Spolja gledano, nema sumnje da je Model 3 Highland lepši od originala. Njegova prednja svetla su tanka i oštra, prednji kraj je šiljast, a dizajn zadnjih svetala je mnogo viši. Doduše, i dalje izgleda kao žele pasulj i neverovatno je dosadan za gledanje u sivim bojama, ali to je poboljšanje u odnosu na stari automobil iz 2017.

Kao i kod svih Tesli danas, nema ručice brisača. Ili kontrole bočnih ogledala. Ili čak podešavanja volana na samom stubu. Sve, i mislim bukvalno sve, treba kontrolisati preko masivnog ekrana osetljivog na dodir u stilu tableta, sa vrtoglavom količinom menija i sićušnim ikonama veličine pametnog telefona. Ne samo da morate da skrenete pogled sa puta da biste ga koristili, već morate i da se usredsredite na dodirivanje pravih ikona jer su male i veoma slične. Meniji imaju veoma sličan dizajn korisničkog interfejsa, šemu boja i font kao na iPad-u, što je odlično kada automobil miruje, ali izluđuje dok se kreće.

To je besni i lako najgluplji korisnički interfejs koji sam ikada sreo, na bilo kom uređaju, u svom životu. Međutim, najnovija glupa stvar koju je Tesla uradio sa Modelom 3 je pomeranje kontrola za biranje brzina na ekran osetljiv na dodir. Da biste stavili automobil u pogon, potrebno je da nagazite kočnicu kao i obično, ali zatim povucite tanku traku nagore na levom delu ekrana osetljivog na dodir. Da biste preokrenuli, povucite ga nadole. Radi dobro, ali nekoliko puta za manje od dva dana nije uspeo da registruje moj prevlačenje.

Međutim, postoje suvišna dugmad za izbor disk jedinice. Ali znate li gde su? Ugrađen u panel unutrašnjeg osvetljenja na oblogu, između štitnika od sunca. Pošto Tesla želi da dodirni klizač bude primarna kontrola, redundantna dugmad svetle samo kada ih koristite. Dakle, ako želite da uključite svetlo u kupoli tokom vožnje, lako možete slučajno da pritisnete dugme za vožnju i dobijete zastrašujuće glasan bip dok vas automobil upozorava da ne može da ide unazad dok se kreće napred. Skoro da ko god da je dizajnirao kabinu nikada ranije nije vozio automobil.

Nico DeMattia

Vožnja Tesla Model 3

Srećom, Model 3 je i dalje brz kao i uvek, tako da možete uživati u maloj brzini da biste zaboravili na frustrirajuće kontrole. Dva elektromotora stvaraju 394 konjske snage i 377 lb-ft obrtnog momenta i lansiraju mali Model 3 napred dovoljno snažno da zaboravite na Performance model. 60 mph stiže za 4,2 sekunde, samo 0,5 sekundi sporije od BMV i4 M50. Kupcima sigurno ne treba ništa brže i, po sedištu pantalona, model 3 sa dva motora se oseća praktično jednako brzim kao i onaj BMV.

Kada je model 3 prvobitno izašao, sećam se da sam čuo da je njegova dinamika vožnje zaista bliska automobilima poput BMV-a serije 3. Rečeno mi je da je to među najboljim sportskim limuzinama na svetu. Sada kada sam ga vozio, konačno mogu, iskreno da kažem… sranje. Dobro je, nemojte me pogrešno shvatiti. Ali to je daleko od sjajnog. Njegovo upravljanje je hiperaktivno do te mere da se oseća neverovatno lažno i samocentrira se sa takvom veštačkom gumom da zapravo postaje dosadno. Tačan je, ali nema osećaja, a odnos je tako brz da se oseća preterano trzavim pri brzini.

Zatim je tu vožnja, koja je krhka. Na glatkim površinama oseća se zasađeno i čvrsto. Međutim, oštrije neravnine mogu poremetiti taj zasađeni osećaj. Nije užasno, ali svakako nije tako sastavljen ili udoban kao nešto poput BMV-a i4 ili Polestar 2. Više je u rangu sa Ionik 6. Iako može biti zabavno kroz zakrivljene uglove, deluje previše gumeno i veštačko da bi budite istinski angažovani. Dakle, to je OK sportska limuzina, ali daleko od sjajne.

Sada, evo dela u kome ću govoriti o zloglasnom „Autopilotu sa potpunom samovožnjom“ Elona Maska. Sa sistemom postavljenim na najsveobuhvatnije postavke, omogućavajući mu da se „vozi“ u najvećoj mogućoj meri, testirao sam ga i na normalnim i na putevima i autoputevima koji se kreću i zaustavljaju se. Uglavnom, dobro funkcioniše. Savršeno se drži u traci, pokazuje vam tačno šta vidi i šta radi, može da se zaustavi na crvenom svetlu i može dobro da prati saobraćaj. Takođe mi se sviđa što vam govori zašto radi određene stvari, kao što je, na primer, prelazak u bržu traku kako bi bolje odgovarao vašoj željenoj brzini, što cenim.

Ipak, nije savršeno. Dvaput nije uspeo da prepozna razdvojenu traku, odlučivši da izađe na autoput umesto da ostane pravo. A kada to treba da ispravite, volan agresivno pokušava da ostane na svom kursu. Zatim, kada ga konačno ispravite, autopilot se isključuje, zahtevajući da ga ponovo pokrenete. Tesla takođe treba da smanji svoj agresivni gas. Čak i u postavci „Ohlađivanje“, prebrzo ubrzava od zaustavljanja i morao sam brzo da reagujem da ga isključim kada je pokušao da se brzo kreće oko policijskog automobila koji je zaustavio drugog vozača. Impresivan je, nema sumnje, i među najboljima na tržištu, ali GM-ov Super Cruise je i dalje superiorniji, nijansiraniji sistem.

Usponi i padovi

Bez sumnje, najbolji deo modela 3 je Teslino iskustvo punjenja. Korišćenje Tesla Supercharger-a je daleko najlakše javno iskustvo punjenja EV. Jednostavno se odvezite do stanice, priključite se i udaljite se. Nema muke oko naloga, kreditnih kartica, plaćanja, ekrana, mobilnih aplikacija ili bilo čega drugog. Samo se priključite. To je to. Možete videti zašto će drugi brendovi poput Forda i Riviana početi da ih koriste. Ali Model 3 je takođe brz mali automobil koji olakšava rad na probijanju saobraćaja i spajanju na autoputeve. Vidljivost napred je impresivna. Dvostruko ležište za bežično punjenje telefona je prilično sjajno, a zadnji ekran osetljiv na dodir će učiniti da deca na zadnjem sedištu govore „Ohhhhh“ i „Ahhhhh“.

Nažalost, ima mnogo niskih tačaka. Unutrašnjost je jednostavno jeftina i nedovoljno opremljena, posebno po ceni. Hiundai Kona vredna 28 hiljada dolara je lepša iznutra, a njena ergonomija bi me razbesnela svaki put kada bih je vozio. Na zadnjim suvozačevim vratima bila je oštra ivica, pa sam se posekao kada sam ih jednom otvorio — možda je uskršnje jaje prevrnulo kapu ka sajber kamionu. Unutra je takođe bučno, sa tonama vetra i buke guma pri velikoj brzini, čak i sa prozorima sa dvostrukim staklom. A tačke za zaključavanje sedišta automobila pozadi su teško zakačene. Alternator za sve modele automobila.

Karakteristike, opcije i konkurencija Tesla Model 3

Tesla Model 3 je jedan od pristupačnijih električnih vozila u svojoj klasi, sa početnom cenom od 40.380 dolara pre federalnih i državnih poreskih podsticaja. AVD model dugog dometa koji sam testirao počinje od 48.880 dolara pre svega. Međutim, dolazi relativno dobro opremljen sa grejanim sedištima, masivnim ekranom osetljivim na dodir koji kontroliše gotovo sve, ekranom na zadnjim sedištima i svim njegovim drugim elegantnim stvarima kao standardnom opremom. Od ovog pisanja, Model 3 takođe ispunjava uslove za pune federalne poreske podsticaje od 7.500 dolara prema Zakonu o smanjenju inflacije.

U stvari, nema mnogo liste opcija o kojoj bi se moglo govoriti za Model 3. Vi birate svoj pogon, boju, točkove i da li želite „Potpunu sposobnost samovožnje“. Ovo poslednje – uprkos tome što je u najboljem slučaju pogrešan naziv, u najgorem slučaju laž sa ćelavim licem – košta 8.000 dolara. Svaka boja osim Space Grei je opcioni dodatak, a cene se kreću od 1.000 do 2.000 dolara. Pošto je moj testni automobil bio Space Grei sa osnovnim točkovima (jedina druga opcija točkova košta 1.000 dolara) i FSD-om, njegova testirana cena je bila 57.130 dolara.

Najbliži konkurent Modelu 3, u smislu cene, performansi i kvaliteta, verovatno je pomenuti Hiundai Ionik 6. BMV i4 je mnogo lepši iznutra i bolja sportska limuzina, ali je znatno skuplji, sa početnom cenom severno od 60.000 dolara za automobil sa dva motora. Polestar 2 košta 60 hiljada ako želite AVD verziju. U međuvremenu, Hiundai će vam prodati potpuno napunjen Ionik 6 Limited sa pogonom sa dva motora za manje od 55.000 dolara pre podsticaja. Njegova jedina mana je mali domet u poređenju sa Modelom 3, sa samo 270 milja u poređenju sa Teslinim 341. Međutim, Hiundais će moći da koristi Teslinu mrežu Superchargera počevši od četvrtog kvartala ove godine.

Domet, punjenje i efikasnost

Sa dometom od 341 milju, Model 3 nadmašuje svakog od svojih konkurenata. Jedini EV na tržištu sa većim dometom koštaju znatno više, kao što su Lucid Air i Mercedes EKS. Međutim, tokom mog vremena sa njim, u proseku sam imao preko 3 milje po kVh, što je prilično dobro.

Međutim, važnija od dometa je brzina punjenja. Ako možete da napunite brzo i zgodno, domet potpunog punjenja postaje manje zabrinjavajući. I ne postoji lakše rešenje za punjenje od Teslinih superpunjača. Oni jednostavno rade briljantno. Ako ste se ikada zabavljali sa stanicom Electrifi America, znate da punjenje bilo kog drugog električnog automobila može biti izluđeno. Uključite automobil, sačekate da se stanica poveže, ili povežete svoj nalog ili platite karticom, sačekate ponovo da se sve pokrene, pa počinje da se puni. To je rutinski višeminutni proces pre nego što elektroni uopšte počnu da teku. I to ako zaista radi kako treba, što je daleko od garancije. Međutim, nema gužve sa Superchargerom. Jednostavno se uključite i odete. Kada završite, pritisnete dugme na ručki za punjenje ili dugme na unutrašnjem ekranu, punjenje se zaustavlja, iskopčate se i odvezete se.

Vrednost i presuda

Tesla Model 3 iz 2024. je u osnovi dobar automobil. Brz je, dovoljno dobro rukuje i ima veliki domet. Međutim, dolazi i sa dosta otežavajućeg prtljaga. Samo otključavanje automobila je dosadno, jer morate ili da verujete mobilnoj aplikaciji da radi ispravno ili da koristite malu karticu za ključeve (koja ne deluje kao fob za ulaz bez ključa, morate da ga dodirnete o B-stub). Takođe se oseća jeftino kao Corolla iz 90-ih unutra. Sada kada glavni proizvođači automobila imaju električne sportske limuzine, jedine prednosti koje Model 3 ima su domet i punjenje—što je, doduše, nekoliko velikih, velikih prednosti. Ali kako se sve više proizvođača automobila prebacuje na NACS port i dobija pristup Supercharger-u, poslednja prednost će uskoro postati sporna.

Nico DeMattia

Sve što je odlično u vezi sa Modelom 3 po svojoj prirodi – njegova glatka električna snaga, pristojno rukovanje i vožnja bez gasa – takođe se može reći za Hiundai Ionik 6. I dok Hiundaiju nedostaje Teslin domet, on je pristupačniji, ima mnogo lepši unutrašnjost, dolazi sa daleko boljom garancijom i ima mnogo širu mrežu dilera (brza pretraga pokazuje 820 Hiundai dilera u SAD naspram 240 Teslinih prodavnica). Subjektivno, takođe mislim da izgleda daleko zanimljivije.

Važnost modela 3 za tržište ne može se preceniti, jer je promenio igru kada je prvi put izašao 2017. Ali od tada, konkurencija je sustigla i njegov sjaj je izgubljen. Osim ako jednostavno ne morate imati električnu kompaktnu limuzinu sa najvećim dometom, teško je shvatiti zašto bi je neko kupio u odnosu na sadašnju i buduću konkurenciju.